Kategoriarkiv: TV AVISEN

“Never badmouth synergy”

Jeg ved ikke, om jeg skal grine eller græde. I sidste ende er jeg nok mest bare forarget.

Så sad man en højhellig søndag morgen og så genudsendelse af ‘Hvem vil være millionær? – Mig og mit idol’. Først sad man og bliver meget overrasket over, at Anders Breinholt, hans idol Meyerheim og 70 % af publikum troede, at pashmina er silke, og dermed røg ud med kun 5.000,- til en bus til nogle stakkels udviklingshæmmede (som de (før de røg ud) spøgfuldt mente kun var nok til navkapsler og måtter). Dernæst blev man overrasket over, hvor svært Thomas Madvigs fan Lisbeth Østergaard havde ved at skjule sine manglende evner i paratviden. “Hvornår siger du latinerne?” var hendes kommentar til svarmulighederne til spørgsmålet om, hvem der først talte latin.

Når man så var kommet sig over det, tænkte man: hov, er der ikke noget, de alle sammen har tilfælles? Nårh jo, de er jo alle sammen Hans Pilgaards kolleger.

Hvor er det trist, at TV 2 vælger at blive ved med den lange række af ‘specials’, hvor deltagerne overhovedet ikke er lige så gode som enkeltdeltagerne (bortset fra brødrene Lund Madsen), og hvor er det endnu mere trist, at de så vælger at proppe flere programmer med TV 2-medarbejdere for at profilere deres egne værter som stjerner. Som så oveni ser op til andre TV 2-medarbejdere som idoler.

Ét af spørgsmålene handlede endda om ‘B.S. og Bubber’…

Her mandag aften fortsatte galskaben så. Lisbeth Østergaard og Thomas Madvig brugte gudhjælpemig TV 2′s Jes Dorph-Petersen som livline (som dog ikke hjalp) og endte med 50.000,- (ti gange mere end Breinholt og Meyerheim (!)). Og efter dem var det så Julie Berthelsen, hvis karriere jo blev skabt af TV 2-programmet Popstars for en del år siden, og hendes idol Søs Fenger, som snart skal reprezzent’e mit hood, Kongens Lyngby, i TV 2′s kor-battle, Allstars. Deres livline var så Lasse Rimmer, som for tiden deltager i TV 2′s genoplivning af det svenske koncept Nyhedsministeriet, og som tidligere har været vært på TV 2′s Jeopardy.

Helt ærligt, TV 2. Har I ingen skam i livet?

Min kammerat Martin udtrykte sig forleden således: “Public service døde med X Factor.” Det var konklusionen, der fulgte efter en diskussion om, hvorvidt TV AVISEN i dag kun handler om DR. Han har nok ikke helt ret i den udtalelse, men der er da noget om det.

Talkshowet ‘Reimers’ har da også haft alle mulige DR-folk inde over, ikke mindst X Factor-dommere og lignende.

MIT store (dog fiktive) idol er Jack Donaghy, Alec Baldwins rolle på den fantastiske komedieserie ’30 Rock’ (som i Danmark kan ses på 6′eren). Han sagde i et afsnit guldreplikken “Never badmouth synergy”. Han er selv rigtig god til at promovere produkter i tv-shows og omvendt. Noget, man længe har gjort det meget i i USA og som nu også er kommet til Danmark i stor stil. Ikke mindst med Per Mikael Jensen, som så smart lod bladet ‘Vi med hund’ sponsorere TV 2′s hundeprogram ‘Danmarks sødeste hund’. TV 2 er medudgiver af bladet…

De burde anmeldes

Endelig! ENDELIG!!!

Film skal ses i biografen. Og anmeldes i fjernsynet. Endelig har DR fået nosset sig sammen til at stable et filmanmelderprogram på benene. Efter mange års venten, siden Søren Høy fik kørt Filmlands tv-skude i sænk, og Filmland måtte leve en kummerlig tilværelse på P1, og vi måtte lade anmeldelserne være op til Niels Frid på TV3 eller Henrik Palle i ‘Go’morgen Danmark’ eller ‘Smagsdommerne’ eller P2, har DR endelig vovet et forsigtigt skridt ud af Ole Michelsens skygge og åbnet for DR2′s helt nye filmprogram, ‘Premiere’. Og det skal da fejres. Og anmeldes, naturligvis.

Nu sidder jeg jo mange mil fra public service-Danmark, men heldigvis har jeg betalt min medielicens og kan derfor se en dejlig masse ting på nettet, ud over at jeg podcaster en masse gode P1- og P3-programmer. Mmh, dr.dk. Få mere ud af DR.

Og derfor har jeg også hørt debatdiskussionen om ‘Premiere’ og DR2′s kulturelle dækning i et af mine yndlings-P1-podcasts, ‘Mennesker og medier’. Her blev ‘Premiere’ kritiseret for en række ting, især for at være for populistisk og for lavpandet. Jeg havde derfor nogle blandede forventninger, da jeg gik ind på www.dr.dk/premiere og set det sidste program – dvs. det andet i rækken.

Generelt vil jeg sige, at det var ganske fint.

DR har fundet en udmærket vært i Mikkel Munch-Fals, som lige er skarp nok til DR2, men tilpas behagelig til ikke at skræmme Clement-haderne væk. Hans stil er lige outreret nok til at passe til DR2, men ikke for skør til at skræmme de ældre generationer væk. Tror jeg. DR skriver selv:

Mikkel Munch-Fals, programmets vært, har i årevis gjort folk tossede med sine meninger om film. Han er cand. mag. i filmvidenskab, kunstmaler, illustrator, manuskriptforfatter og instruktør.

Hans udprægede oplæsning fra teleprompteren ligner dog lidt noget fra en prisuddeling. Hans manuskript er intelligent nok, men når det bliver læst op under foregivning af at være improviseret (ja, han kigger endda en gang imellem ned på sine overflødige (?) cuecards), er jeg ikke imponeret. Det svarer til, når TV AVISENs værter kigger ned på deres papirer, når de skifter historie, selvom deres øjne tydeligvis flakker frem og tilbage over teleprompteren.

Jeg håber, DR snart lærer, at man gerne må hyre værter baseret på skærmudstråling og -evner, uden at de nødvendigvis er kloge. Men det er naturligvis sparetider. Og sidste gang, de gjorde det, røg hun over og blev nyhedsvært på TV 2 NEWS…

Scenografien er fantastisk. Jeg elsker de kæmpestore skærme bag værten, og de sorte vægge passer perfekt til biografstemningen. Det blanke gulv, skærmende spejler sig i, er også flot. Dog blev selv værten Mikkel Munch-Fals lidt overvældet af, hvor stort, billedet af Informations filmguru Christian Monggaard var under interviewet med ham.

Også dette 1:1-interview virkede fint nok. Det virker godt, når værten indrømmer, han ikke ved nok, og derfor tyr til en kollega, en anden anmelder, som måske ved mere om Lars von Triers mystiske projekt, ‘Antichrist’. Det viste sig dog, at Christian Monggaard ikke var særlig meget mere indviet i den mystiske instruktørs forehavende.

Jeg er også meget glad for de næsten ‘Gotha’-agtige småklip fra aktuelle film, som frisk bliver klippet ind hist og pist i programmet. Skægt nok, uden at være irriterende.

Nu kommer vi så til det kontroversielle; Premiere-panelet.

‘Premiere’ har samlet en bunke “helt almindelige danskere” (jeg er træt af det udtryk), som de så slæber med ind til pressevisningerne og interviewer i en overbelyst skriftestol af en art. DR2-chef Arne Notkin forsvarede i ‘Mennesker og medier’ voxpop-segmentet med, at almindelige mennesker sælger, og at de har noget interessant at sige på en sjov måde.

Jeg er uenig.

Hvis jeg gerne ville vide, hvad Hr. og Fru Danmark (endnu et udtryk at hade) synes om en film, så ville jeg spørge dem. Men når jeg ser et filmanmelderprogram på DR2, forventer jeg at høre, hvad en mere eller mindre højpandet anmelder, som jeg så kan være enig eller uenig med, har at sige om den. Jeg er filminteresseret, og vi filminteresserede vil ikke vide, hvad ikke-filminteresserede synes om film. Jeg er ærligt talt meget ligeglad. Notkin undskyldte yderligere med, at det på den måde ville nå ud til en bredere seerskare, og endnu en gang må jeg stejle. Kulturprogrammer på DR2 har ikke til opgave at nå ud til flest muligt. Som allerede udtrykt i et tidligere indlæg mener jeg ikke, at flest muligt brede programmer betyder mangfoldighed, men det modsatte.

Slutteligt vil jeg gerne applaudere det lille nik til min (og mange andres) yndlingsanmelder nogensinde, nemlig manden med hatten(e), Ole Michelsen. Stjernerne, der gives til de anmeldte film, bliver givet én ad gangen og bruger det lillebitte øjeblik af spænding, mens man prøver at gætte, hvor mange stjerner, det bliver til. Fuldstændig som ‘Bogart’s hatteshow i slutningen af hver udsendelse.

Altså alt i alt et udmærket program med rum til at vokse, naturligvis.

Som et slags PS vil jeg anbefale, at man hører sidste udgave af Filmland, hvor Peter Flinth, som har instrueret den nye Arn-film, udvandrer fra et interview, hvor ‘Filmland’s og ‘Premiere’s praktikant, Camilla Jørgensen, direkte sidder og kritiserer Flinths film ved fx at kalde hans personnager for flade. ‘Hvad laver hun?’ tænkte jeg under interviewet, men bagefter tænkte jeg på, hvor meget jeg har efterlyst kritisk filmjournalistik, hvor man faktisk spørger ind til instruktørernes evner og beslutninger i stedet for at lave de der komplet tandløse og med-håret-strygende kulturinterviews, hvorefter samme journalist slagter instruktørens nyeste film, så snart interviewet er slut.

Jeg mener godt, det kan være der, kulturjournalistikken skal bevæge sig hen for at bevare sin eksistensberettigelse i en verden af wannabe-anmeldere på blogs, etc. De interviewprincipper, man lærer som kritisk journalist, skal vel også gælde for kulturjournalister. Og sportsjournalister, for den sags skyld.

“Det er så yndigt at følges…(ad!)”

Monogrammet, som Joachim helt selv har tegnet

Midt i den stressende semesterprojektperiode, jeg er ved at gennemleve i disse dag, har jeg foræret mig selv en pause for at se lidt bryllupsfjernsyn på denne glædelige dag, nemlig Prins Joachim og Marie Cavalliers bryllupsdag.

Reimer Bo Christensen er ene vært på DR, men er dog flankeret af fire forskellige eksperter. Langsidens meget ivrige historiker, Jes Fabricius, lagde ud med at forklare, at ingen nok forstår Slesvig-Sønderjylland-problemet til bunds, men i den ærlige akademiker så Reimer Bo straks en ekspertkilde, der undergravede sin egen autoritet og fik tilføjet, at den gode Fabricius nok var beskeden og nok selv forstod problemet. Sjovt.

Og Aftenshowets værter står klar som reportere til at sige ting som ‘solen skinner jo fra en skyfri himmel’, mens man tydeligt kan se store, men venlige klumper af kumulusskyer i baggrunden. Men hvem skal holde klicheer i live, hvis ikke Aftenshowets værter?

Haha, journalisten Reimer Bo følger op ved at henvise til DR’s etiske regler om ikke at overdrive og påpeger over for Sisse Fisker, at der faktisk var kumulusskyer i baggrunden. You’re my man, Reimer. Hvordan klarer TV AVISEN sig uden ham? Ikke godt, kunne svaret på dette retoriske spørgsmål være.

Anderledes var det på TV 2, hvor Jes Dorph-Petersen (ja, der er en bindestreg) endnu en gang viser sin overlegne professionalisme og behandler brylluppet som hvilkensomhelst anden nyhedshistorie sammen med en Natasja Crone. Dog ikke uden virkelig skarpe sarkastiske mellemtoner, som man nok kun kan opfatte, hvis man (som Jes Dorph selv) er skeptisk over for kongehuset og al dets væsen. Tørt får han meddelt, at de nu har bragt to virkelig skarpe nyheder allerede; Roger Moore (eller James Bond, som Natasja Crone gerne vil kalde ham) er med til bryllup, og Marie skal have et diadem på, som hun har fået i aftes af dronningen. Desværre tillader vores stueantenne os ikke at se TV 2 NEWS, men jeg forventer, at diademnyheden har en fremtrædende plads på nyhedstickeren.

Tilbage på DR1 viser de nu dokumentaren ‘Prinsesse på vej’ om dagens bedårende brud. Jeg er før blevet klandret for at bruge ordet ‘nuttet’ på herværende blog, men det er hun nu engang. Også dejligt at høre, at ‘Ô la la’ ikke er gået af mode på fransk. Det svarer til stadig at sige ‘novra’ på dansk, men et stort sprog udvikler sig langsommere.

Reporter Johannes Langkilde står rank og klar på TV 2, og pludselig befinder vi os i et navlepillende mediecirkus af (bevares, ganske små) dimensioner. Johannes Langkilde giver selveste TV 2-mikrofonen med TV 2 Nyhedernes nye, knaldrøde farve til TV Glads udsendte reporter med det utroligt journalistisk velegnede navn Poul Pelle, måske Johannes Langkildes diametrale modsætning (ja, jeg må vel også gerne bruge klicheer på en dag som i dag). Poul Pelle giver så mikrofonen videre til sin kollega fra TV Glad Syd (ja, TV Glad har åbenbart 250 medarbejdere over hele landet), som giver den tilbage til Poul Pelle, som så interviewer Johannes Langkilde (!) om brylluppet og medieovervågenheden, hvor Johannes Langkilde får fortalt, hvor mange hundreder af medarbejdere på TV 2, der har arbejdet på det her i månedsvis, og hvor sød en prinsesse, Marie bliver.

Smart trick af TV 2, som tidligere har fået danskerne til at klistre sig til skærmen for at sige ‘Nårh, hvor er de søde/sjove’ om mongoler og altså nu udviklingshæmmede. Det næste må være et realityprogram om fodboldfans. “Nårh, de er næsten ligesom rigtige mennesker!”

Jeg vil nu rive mig fri af både tv- og computerskærm og begive mig ned på Banegården for at købe mine billetter til Berlin (649,- retur), hvor jeg skal skrive reportage fra den internationale typografi- og designkonference TYPO Berlin 2008.

Burma sige Myanmar eller hvad?

Det er ved at være noget tid siden sidst, og det beklager jeg. Til gengæld vil jeg denne gang omtale et meget aktuelt emne, nemlig Burma. Eller Myanmar. Eller hvad det nu hedder.

For nogle måneder siden, da jeg stadig arbejdede på P4 Bornholm (som selv har befundet sig i navnekrise over, om stationen skulle hedde DR Bornholm eller P4 Bornholm eller DR P4 Bornholm eller Bornholms Radio), researchede jeg på en historie, som afslørede, at burmeserne var den næststørste flygtningeminoritet på øen (efter serberne, tror jeg). I den sammenhæng syntes jeg at kunne huske, at landet i dag hed Myanmar, og derfor spurgte jeg nogen i Udenrigsministeriet. Hun fortalte mig, at Myanmar er det, militærjuntaen i landet selv kalder landet, men at Danmark (og en række andre vestlige lande) ikke har anerkendt navneskiftet, som nogle mener er sket uden om folket.

I dag, hvor landet er på alle mediers læber, er det derfor nemt at konkludere, at DR Nyheder, som konsekvent siger ‘Burma’, er tro mod Danmarks officielle holdning, og at TV 2 Nyhederne, som ret konsekvent siger ‘Myanmar (evt. efterfulgt af et ‘det tidligere Burma’), støtter militærjuntaens undertrykkelse. Og at Politiken, som bruger de to betegnelser hulter-til-bulter (og gerne som ‘Burma/Myanmar’) ikke vil bekende politisk kulør. Så simpelt er det måske ikke.

Lidt løs Google-research krydret med lidt Wikipedia afslører, at det ikke er helt klart, hvad man egentlig burde kalde landet. Wikipedia har endda en debat kørende, om hvad selve opslaget skal hedde, og der finder man blandt andet en liste over, hvilke internationale medier, der bruger hvilken betegnelse. Fx bruger BBC, The Times og USA Today konsekvent navnet ‘Burma’, mens ‘Myanmar’ konsekvent bruges af blandt andre CNN, Reuters og Associated Press. Der er dog en svag tendens til, at amerikanske medier bruger ‘Myanmar’ og britiske ‘Burma’.

På debatten argumenterer en debattør således, at der i landets eget officielle navn (Burmese: , pronounced [pjìdàunzṵ mjəmà nàinŋàndɔ̀]) er et ord, som tilnærmelsesvis bør udtales ‘Myanmar’, og det derfor er landets rigtige navn. En modstander påpeger dog, at Japan hedder ‘Japan’ på engelsk og ikke ‘Nippon’, selv om det er det japanske navn.

Dette skal passes ind i en global tendens, som bevæger sig i retning af mere “original” benævnelse som Beijing i stedet for Peking (som faktisk bare er en mere moderne måde at transskribere det kinesiske (mandarin?) navn til engelsk) og Mumbai i stedet for Bombay. Og ja, faktisk også Burmas egen hovedby, Yangon, som under briterne var blevet til ‘Rangoon’.

Desuden er burmeserne faktisk kun ét af de folk, der bor i Burma. De er majoriteten, men en del af beslutningsgrundlaget for ændringen til ‘Myanmar’ skulle være, at det ikke skulle være majoriteten, der dominerede. Lidt på samme måde, som Holland faktisk kun er majoriteten af Nederlandene, men alligevel er blevet den almindeligste betegnelse for landet på mange sprog.

Sproget (og sikkert også nationaliteten) vil dog nok forblive ‘burmesisk’, selv hvis Danmark tager navnet ‘Myanmar’ til sig. Det taler jo persisk (eller Farsi) i Iran og hollandsk i Nederlandene. Men dog ikke siamesisk i Thailand…

Mit forslag er, at alle bare stadig kalder det Burma, så folk i det mindste ikke er forvirrede over, hvad man taler om. Endelig skal man blot huske, at det er ligemeget, hvad man kalder landet, hvis bare de vil lukke nødhjælp ind, for eksempel i form af min papmor, som sidder i Bangkok og venter på at få lov til at yde psykosocial støtte til de tusinder af berørte familier i landet.

Kvantitetsstempel

Det er ved at blive trivielt, det ved jeg. Men jeg bliver ved med at granske Gallups tv-meter-målinger, når de plumper ned i min indbakke, og i denne uge er der endnu bedre nyt for DR.

Man kan vist ikke entydigt sige, at DR har slået TV 2 på seertal, men nærmest.

TV AVISEN har endnu en gang overgået TV 2|Nyhederne, og på alle kategorierne er DR øverst på listen. Og på skemaet over de mest sete programmer optager DR1 ikke mindre end de seks første pladser. Dette skyldes dels, at DR smider om sig med nostalgibomber som Olsen-Banden og Huset på Christianshavn, og dels, at TV 2 valgte at sende de to første afsnit af ’24 Timer’ i stedet for den sædvanlige film, som plejer at ligge nummer ét.

Nr

Titel
Station
Dag
Tid
1 OLSEN-BANDEN GÅR AMOK DR1 Lørdag 20:46
2 HUSET PÅ CHRISTIANSHAVN DR1 Tors/Lør 19:57
3 HAMMERSLAG DR1 Mandag 19:59
4 GALAPAGOS-ØERNE DR1 Søndag 20:01
5 DIRCHS LOPPECIRKUS DR1 Fredag 20:42
6 SØNDAGSSPORTEN MED SAS LIGA DR1 Søndag 21:13
7 BARONESSEN TV 2 Tirsdag 20:39

Og når man ser på seertallene, har TV 2 flest seere pr. dag, hvor DR1 har flest pr. uge. Hvordan dette hænger sammen, har jeg spurgt Gallup om pr. mail, og det vil foreligge i en kommentar inden længe. Håber jeg.

Så DR’s jagt efter seertallene er ved at bære frugt…og måske frygt hos TV 2; Per Mikael er skredet, og nu truer deres seertal med at følge hans eksempel. Desværre betyder tallene jo ikke, at kvaliteten hos DR er steget, men blot at der er flere, der ser DR. Og det kan vel sagtens skyldes den nye TV-avis, de yngre værter og alt det andet, DR stj…inspireres af på TV 2. Og så selvfølgelig Kirsten Walther, som hjælper DR’s nuværende seertal op ved hjælp af hendes posthume succes, som vel kun kan overgås af Van Gogh og Tupac Shakur.

Rädda Jeppe – död eller levande

Ekstramedium.dk kan naturligvis ikke sidde sidste uges Jeppe Nybroe-sag overhørig. Ekstrabladet, BT (fint billede, Simon) og TV 2 var bare nogle af de medier, der dækkede sagen. Læg forresten mærke til, at gode gamle Oluf Jørgensen i TV 2′s historie lige holder spejlet op for dem selv ved at sige, at der her ikke er tale om en “grov manipulation”:

Det så man ifølge ham i den såkaldte Triple-A-sag på TV 2. Her blev en gruppe indvandrere fremstillet som kriminelle. Billederne i indslaget stammede fra indspilningen til en musikvideo.

Jeppe ned fra bjerget 
Mange har måske kunnet mærke på mine tidligere indlæg, at Jeppe Nybroe ikke er en af mine yndlingsjournalister, men jeg er ikke glad for situationen.

For det første fordi det jo også går ud over DR som troværdigt medie. Og det kan være svært for udenforstående at forstå, at Jeppe Nybroe skulle have handlet på helt egen hånd. At han slet ikke har haft en telefonlinje hjem til studiet og fået grønt lys til den lille hvide løgn (bilerne var på vej ind at hente de sidste soldater og ikke på vej ud, som han sagde – umiddelbart ikke en dårligere historie, men måske sværere at forstå).

Hvis Jeppe Nybroe slipper med en reprimande fra ledelsen, er det meget svært at tro, at han ikke bare er syndebuk for en forkert beslutning hjemme på redaktionen…hvis ledelsen virkelig vil tage afstand fra sagen, burde de give ham en gavmild fratrædelsesordning for at bryde DR’s etiske retningslinjer på en så vigtig historie.

En blogger på Jeppe Nybroes egen blog skriver;

Med den høje moral som DR har lagt for dagen i Michael Rasmussen-sagen – hvor manden endnu ikke er bevist skyldig – ja så kan man jo ikke have en mand siddende på fjernsynet, som er taget i bevidst snyd…. – for licensbetalernes penge.

En meget forståelig pointe.

Jamen det var jo mørkt
Det er heller ikke superfedt, at Jeppe Nybroe bliver ved med at bruge ordet ‘fejl’ om det, han har gjort. En fejl er da, når man får en Cola Light i stedet for en Cola, ikke når man bevidst vælger at pynte på en historie ved – ja, simpelthen – at lyve. Han kunne vel sagtens have fortalt, at konvojen var på vej ind og hente de sidste soldater – det ville da give et pudsigt twist til historien: “Nå, de er på vej ind i Irak?”

Det eneste, man kan håbe, er, at Jeppe Nybroe ikke bliver udsat for en af formiddagsbladene foranlediget hetz på sin person à la Rudy eller Leth eller Ventegodt. For det fortjener han jo ikke. Om de andre gjorde det, skal vi ikke diskutere i dette forum.

TV AVISEN får svært ved med god samvittighed at bruge Jeppe Nybroe som vært eller reporter i fremtiden, så mon ikke DR burde spare den lille million om året, han efter sigende koster. Og Jeppe Nybroe skal nok komme ovenpå igen.

Statistiksradiofoni

Jeg lovede jer at følge op på indlægget om seertal, og det kommer nu. For i eftermiddag landede den sidste nye pressemeddelelse fra Gallup i min indbakke, og det ser meget godt ud for DR.

TV 2′s hovedkanal har stadig flere seere end DR1, men på næsten alle programtyperne må Kvægtorvets 80′er-opkomling erkende sig domineret af Statsradiofoniens flagskib. 

Hele døgnet, alle
Kl. 17-24, alle
Pct.
Pr. dag
Pr. uge
Pr. dag
Pr. uge
TV 2 2210 42% 3623 69% 1930 37% 3363 64%
TV 2 Zulu 348 7% 811 16% 234 5% 617 12%
TV 2 Charlie 215 4% 524 10% 186 4% 449 9%
TV 2 Film 155 3% 450 9% 100 2% 316 6%
TV 2 News 159 3% 270 5% 53 1% 100 2%
TV 2 total 2406 46% 3800 73% 2081 40% 3520 67%
DR1 1931 37% 3404 65% 1725 33% 3232 62%
DR2 503 10% 1189 23% 465 9% 1109 21%
DR total 2036 39% 3496 67% 1833 35% 3342 64%

I denne uge har TV AVISEN 21.00 slået TV 2/NYHEDERNE, men på førstepladsen i den lidet mundrette kategori ‘Nyhedssening og de regionale udsendelser (12+ år)’ har DR1′s ‘Sportnyt’ iført sig den prikkede bjergtrøje. Selv med visheden om snarlige beskæringer kæmper DR SPORTEN altså bravt videre som en “stor, brun muskel, smaskende i sin tidsspisning.” (Mader).

Program

Station
Rating (000)
Pct.
SPORTNYT DR1 850 18
TV AVISEN 21.00 DR1 655 14
TV 2/NYHEDERNE (19.00) TV 2 654 14
REGIONALPROGRAMMER (19.30) TV 2 638 14
TV 2/NYHEDERNE (22.00) TV 2 531 11
TV 2/NYHEDERNE (18.00) TV 2 527 11
SPORTSNYHEDERNE 18.05 TV 2 522 11
REGIONALE NYHEDER (22.20) TV 2 505 11
REGIONALE NYHEDER (18.10) TV 2 504 11
TV AVISEN 18.30 DR1 400 9

 

Good cop, bad cop

Samuel L. Jacksons skaldede blaxploitation-modernisering ‘Shaft’ tog kegler og vandt i kategorien ‘Fiktion & Dramatik (Udenlandsk)’ over DR’s ældgamle ‘Inspector Morse: Sidst hun blev set’. ‘Shaft’ figurerer også på fjerdepladsen (hvis ikke fejlen er blevet rettet), men en flink fyr på Gallup forsikrede mig om, at det øverste tal (646.000 seere) er det rigtige. TV 2 viste åbenbart filmen to gange på en aften…?

Resten af kategorierne har DR1-programmer på toppen:

  • Aktualitet & Debat: ‘Hammerslag’ (597.000)
  • Oplysning & Kultur: ‘Sommervejret på DR1′ (674.000)
  • Underholdning & Musik: ‘Verdens vildeste vanvid’ (564.000)
  • Fiktion & Dramatik (Dansk/Nordisk): ‘Kispus’ (582.000)
  • Sport: ‘Aftentour 2007′ (505.000)

 

Nogen højere? 

Hvorvidt ‘Hammerslag’ hører til under den kategori, kan vel debatteres, men ingen kunne overbyde de næsten 600.000 seere, de fik. Det var ovenikøbet vistnok en genudsendelse…Og selvom TV 2 dækkede Tour de France tættere end Jørgen Leth gjorde en kokkedatter, holdt DR’s ‘Aftentouren’ et gennemsnit på over en halv million seere.

Den helt store vinder er også et DR-program, nemlig ‘Sommervejret på DR1′, som hen over ugedagene fik et kumulus-sky-højt gennemsnit på 674.000 seere om dagen – små 30.000 seere mere end ‘Shaft’ på andenpladsen. 3.-8.-pladserne er også DR1-programmer.

Nr

Titel
Station
Dag
Tid
Rating (000)
1 SOMMERVEJRET PÅ DR1 DR1 Man-Fre 21:27 674
2 SHAFT TV 2 Søndag 21:06 646
3 SMAG PÅ DANMARK – MED MEYER DR1 Tirsdag 20:29 609
4 HAMMERSLAG DR1 Mandag 20:00 597
5 KISPUS DR1 Lørdag 20:46 582
6 HUSET PÅ CHRISTIANSHAVN DR1 Tors/Lør 20:03 581
7 HOKUS KROKUS DR1 Tirsdag 19:59 580
8 VERDENS VILDESTE VANVID DR1 Onsdag 20:29 564
9 BARONESSEN TV 2 Tirsdag 20:39 551
10 VILD MED LØVER TV 2 Fredag 20:04 516
11 FORSVUNDNE DANSKERE DR1 Mandag 20:30 509
12 AFTENTOUR 2007 DR1 Man-Lør 21:18 505
13 2KO: SAS LIGAEN TV 2 Søndag 20:45 500
14 GALAPAGOS-ØERNE DR1 Søndag 20:00 498
15 TOUR DE FRANCE: 16. ETAPE, PYRENÆERNE TV 2 Onsdag 15:29 480
16 TOUR DE FRANCE – STUDIET: KONG CONTADOR – MAJESTÆTEN MICHAEL TV 2 Onsdag 17:41 478
17 DET ER MIG ELLER HUNDEN! TV 2 Torsdag 21:28 474
18 SOMMERTID DR1 Torsdag 20:31 457
19 TOUR DE FRANCE – STUDIET: HVILEDAG MED DOPING I FOKUS TV 2 Tirsdag 18:26 455
20 LØRDAGSSPORTEN TV 2 Lørdag 19:46 450

Det, må man da sige, er meget godt klaret af et mediehus i krise.

Lang kilde, ny bro – potato, potahto

Da man forleden gik ind på Morgenavisen Jyllands-Postens hjemmeside, kunne man læse en artikel om Jeppe Nybroe og Johannes Langkilde - to nyhedsværter, som har været nævnt nogle gange her på ekstramedium.dk.

Og dengang kunne man se følgende billedbokse i højre side. Teksten under billederne er nu fjernet.

Ekstramedium.dk har før kritiseret DR for at lægge sig for tæt op af TV 2 på nyhedsområdet, men nu er det så TV 2-værten, som kopierer. Han kunne da godt lige have skiftet navnet ud med Jeppe…

DR1 igen nummer 1

Ja, så skete det utrolige. Det, som alle vi røde lejesvende har kæmpet for i mange måneder.

På trods af formatfumlen (citat fra mit eget tidligere indlæg) har 21-TV AVISEN endelig overhalet TV 2/Nyhederne! På Gallups tv-meter kan man se følgende resultater fra uge 22:

Program (uge 22) Station Rating (000) Pct.
TV AVISEN 21.00 DR1 727 15
SPORTNYT DR1 692 15
TV 2/NYHEDERNE (19.00) TV 2 691 15
REGIONALPROGRAMMER (19.30) TV 2 636 14
TV 2/NYHEDERNE (22.00) TV 2 618 13
REGIONALE NYHEDER (22.20) TV 2 528 11
SPORTSNYHEDERNE 18.05 TV 2 437 9
TV AVISEN 18.30 DR1 425 8
REGIONALE NYHEDER (18.10) TV 2 420 9
TV 2/NYHEDERNE (18.00) TV 2 392 8

18:30′eren ligger stadig langt nede på listen, men vi kan stadig konstatere, at flere danskere har fået deres nyhedsindblik fra public service-giganten DR’s 21-udsendelse end konkurrentens 19′er.

Og det er lidt af en sensation.

For seerne er åbenbart ikke taget fra TV 2. TV 2/Nyhedernes 19′er gik stadig op i forhold til ugen før, men DR’s 21′er gik altså endnu mere op – faktisk 91.000 flere seere end i uge 21:

Program (uge 21) Station Rating (000) Pct.
TV 2/NYHEDERNE (19.00) TV 2 652 14
TV AVISEN 21.00 DR1 636 13
REGIONALPROGRAMMER (19.30) TV 2 615 13
TV 2/NYHEDERNE (22.00 / 23.00) TV 2 524 11
SPORTNYT DR1 524 11
SPORTSNYHEDERNE 18.05 TV 2 432 9
REGIONALE NYHEDER (22.20 / 23.20) TV 2 430 9
TV 2/NYHEDERNE (18.00) TV 2 408 9
REGIONALE NYHEDER (18.10) TV 2 403 9
TV AVISEN 18.30 DR1 402 9

Hvad det er, der har været skyld i dette tårnspring, kan jeg ikke helt regne ud, men det har været en rimelig begivenhedsfuld uge. Dog har det nok ikke skyldtes et overflødighedshorn af solo-sensationer fra DR’s hånd.

Så forhåbentlig er det en varig stigning – altså at folk er ved at have faldet for 21′erens stil, indhold og værter. Og det var en flot blanding af værter i sidste uge: smukke Paula Larrain havde ugens to første dage, Kim Bildsøe Lassen havde onsdag og fredag, kun afbrudt af Martin Skovmand om torsdagen. Og så er 21 Søndag vel også talt med.

Jeg har ikke så meget mere at sige lige nu end et stort tillykke. Jeg håber, denne nyhed når Clement Kjersgaards øren, da jeg ved, at han har begrædt TV 2/Nyhedernes overhaling af DR i sin tid.

Ekstramedium.dk vil naturligvis følge de næste ugers udvikling.

DR bare ikke godt nok

Der har simpelthen været så meget at diskutere i maj måned inden for ekstramedium.dk’s stofområde. Mest synligt har været al palaveret om DR og besparelserne, flytningerne og det, der følger efter. På DR’s interne debatsider hersker ikke overraskende stor utilfredshed fra alle ramte parter, og selv de nye priser i kantinen er mål for heftig diskussion.

Som mediekritiker vil jeg gerne undgå at gå ind i den debat. Jeg kan fx ikke vurdere, om børne- og ungdomsprogrammer i fremtiden vil være af lavere kvalitet, fordi det meste af afdelingen skal flytte til Århus og derved efterlader nogle medarbejdere, som ikke vil rykke deres københavnske liv op med rode.

Dette vil handle om den manglende professionalitet, som jeg ser i DR udadtil.

I aftenens 18:30-TV AVIS (sådan skriver de det vist selv) bragte de til sidst i udsendelsen nyheden om Team Easy On’s doping-indrømmelser. Det var skægt nok, at den evigt solbrændte Jeppe Nybroe med alvorlig mine præsenterede nyheden, og at man fik lov at se noget af ‘pressemødet’. Men i mine øjne skulle det have stoppet dér med et smil.

I stedet var DR2′s programredaktør Peter Gren Larsen i studiet og lod dermed joken køre endnu længere ud. Først efter Sporten forsikrede Jeppe Nybroe os om, at Team Easy On var, er og bliver fup og fis.

Jeg har humor. De fleste danskere har også kunnet se det sjove i, at TV AVISEN bragte den historie. Fint nok. Men (og dette er jo en ren smagssag) der manglede en fingerspitzgefühl, som ville have begrænset det til en sjov lille historie og så ellers have henvist til Aftenshowets dækning af det samme (som kom ca. 20 minutter efter).

Det ville ikke have været sket på TV 2, som i mine øjne er meget mere (og måske lidt for (?)) glatte og professionelle – så professionelle, at de lader Jesper Steinmetz praktisere sit skolefranske i et interview.

I går aftes gik det også galt i overgangen mellem TV AVISEN og Sporten. Jeppe Nybroe skulle til at give ordet til Peter Møller (læg mærke til billedteksten i linket – igen uprofessionelt), men først skulle seerne igennem en sammenklippet hyldest (?) til Peter Møller, som havde sidste aften på skærmen i DR Sportens regi (efter at have sagt op i frustration). TV AVISENs seere blev udsat for en rodet og forvirrende bunke små klip, hvor man flere gange var i tvivl om, om man nu var tilbage til nutiden, eller om det stadig var i MTV-helvedet, fordi de fleste af klippene var med Jeppe Nybroe og Peter Møller.

Det ville ikke have været sket på TV 2, som jeg tror ville have sammenklippet et lækkert indslag med musik og med en klar start og slut, som ville have efterladt en rar mavefornemmelse.

Denne kombination at en stræben efter og en mangel på professionalisme er TV AVISENs problem. Det er en af grundene til, at de ikke kan slå TV 2 Nyhederne i seertal:

Program Station Rating (000) Pct.
TV 2/NYHEDERNE (19.00) TV 2 652 14
TV AVISEN 21.00 DR1 636 13
REGIONALPROGRAMMER (19.30) TV 2 615 13
TV 2/NYHEDERNE (22.00 / 23.00) TV 2 524 11
SPORTNYT DR1 524 11
SPORTSNYHEDERNE 18.05 TV 2 432 9
REGIONALE NYHEDER (22.20 / 23.20) TV 2 430 9
TV 2/NYHEDERNE (18.00) TV 2 408 9
REGIONALE NYHEDER (18.10) TV 2 403 9
TV AVISEN 18.30 DR1 402 9

Seertal for uge 21

 

Da TV 2 ankom til det danske mediebillede, kom de med en amerikansk professionalisme, som hidtil var uset i de danske monopoldage. Statsradiofonien havde ikke faste programtidspunkter hver uge for alle programmer (måske lige Matador og Dallas).

Men alligevel vil DR gerne slås med TV 2 på TV 2′s egen hjemmebane, nemlig den glatte, professionelle konceptprogramflade. Også inden for nyhedsprogrammerne.

Selv om andre nyhedsprogrammer i verden også har stået op, før TV 2 gjorde det, hersker der vel ingen tvivl om, at 21-TV AVISENs værter begyndte at stå op i “den nye TV AVIS”, fordi de også gjorde det på TV 2. Bevares, DR prøvede at gå i en lidt anden retning ved at have en firdelt skærm i baggrunden…men det kunne folk jo ikke lide.

Den nye TV AVIS indførte så også meget ædelt kreditering af fotograf/redigering (såkaldt redigraf, mener jeg). Til gengæld var den nye “Foto/redigering”-boks i slutningen af indslagene fuldstændig magen til de øvrige kildeangivelser, så man ofte (hvis ikke man lynhurtigt kunne læse ordene ‘foto/redigering’) blev i tvivl om, hvad kilden hed. Der gik måneder, før de fandt på at skrive krediteringen i en anden slags boks…

Det ville ikke have været sket på TV 2

DR bliver aldrig lige så glatte og lækre som på TV 2, medmindre de bliver mere professionelle. Og alt andet lige er det det, der er ved at ske lige nu under Plummer. HVIS DR gerne vil være lækrere, er der tre muligheder for de hundredvis af gamle hoveder, der har været lejesvende siden 70′erne:

  1. De ryger ud af vagten.
  2. De tager moderne formattering og teknologi til sig.
  3. De bliver mellemledere og bidrager med deres erfaring og erstattes af yngre medarbejdere.

Det er dog vigtigt for DR at tage stilling til, OM de vil være ligesom TV 2.

Som jeg spurgte ud in plenum i et tidligere indlæg, mener jeg, at DR skal overveje at vælge den modsatte vej væk fra TV 2. Altså mindre glat, men mere substantielt. Mindre sminke, men mere dybdegående journalistik. Er det ikke det, der skal til for at leve om til public service-forpligtelsen om at sikre mangfoldigt og alsidigt tv til danskerne?

Mit råd til DR er: Skab jeres egne præmisser, og lad være med hele tiden at forsøge at kopiere TV 2. I stedet for at kæmpe om de samme 652.000 seere, så få fat i en anden luns af landets fem millioner, altså dem, der lige nu ikke ser tv-nyheder, fordi de er for TV 2-agtige. Find et sted mellem TV 2 Nyhederne og Deadline – der er masser af plads i spektret.

Og så lige til sidst (og nu bliver det useriøst): tak, DR, for at lade Paula Larrain slå sit hår mere ud. Men hvad sker der for Mette Walsted Vestergaards tilbageslikkede bikerfrisure?